12 tips voor meditatietrouw

Elke dag mediteren, lukt jou dat? Het is lang niet gemakkelijk om dagelijks tijd en zin te maken om op dat kussen te gaan zitten. Hans Wanningen, schrijver en coach bij Zen.nl, geeft twaalf praktische tips. Het volledige artikel lees je in ons winternummer 2012.

Tip 1: Bouw het op
Loop niet te hard van stapel en bouw je meditatie geleidelijk op. Stel realistische doelen, begin bijvoorbeeld met zeven minuten en bouw dit langzaam op naar twintig minuten.

Tip 2: Probeer niet alles tegelijk
Neem niet te veel hooi op de vork door alles over een andere boeg te gooien; mediteren, afvallen, hardlopen, stoppen met roken… Met te veel doelen bereik je vaak eerder het tegendeel van wat je wil. Begin pas aan een ander doel tot het mediteren bijvoorbeeld al een vertrouwde gewoonte is geworden.

Tip 3: Kies een vaste tijd
Bespaar jezelf de worsteling om elke keer te wikken en wegen of en wanneer je gaat zitten. Ga mediteren op vaste tijdstippen. Zo wordt het een vanzelfsprekend ritueel waar je niet onnodig veel mentale energie aan verspilt.

Tip 4: Maak een vaste plek
Richt een meditatieplek in die rust uitstraalt en die je uitnodigt om te gaan zitten.

Tip 5: Doe het samen
Meditatie hoeft geen soloproject te zijn. Je kunt veel hebben aan een goede meditatieleraar of een meditatiegroep.

Breathe

Tip 6: Houd de vruchten voor ogen
Schrijf bij wijze van geheugensteuntje geregeld op welke positieve effecten je beoefening heeft. En schrijf een langetermijndoel op.

Tip 7: Besef : no pain, no gain
Zonder inzet komt zelden iets van waarde tot stand. Mediteren vergt training en training vergt tijd en moeite.

Tip 8: Benut je weerstand
Als je merkt dat er weerstand in je opkomt voordat je wilt gaan mediteren, wacht dan niet tot ze je boven het hoofd groeit maar ga gelijk zitten.

Tip 9: Houd je wilskracht in vorm
Eet gezond en bijtijds en zorg voor voldoende lichaamsbeweging en slaap. Discipline in je beoefening komt namelijk onmogelijk van de grond zonder een gezonde dosis wilskracht. Houd je wilsenergie dus op peil.

Tip 10: Mediteer
Meer discipline om te mediteren ontwikkel je door… juist: te mediteren.

Tip 11: Bedenk dat je tijd bespaart
Als je ’s ochtends mediteert, ga je de rest van de dag doelgerichter en effectiever te werk. De tijd die je in meditatie investeert, win je dubbel en dwars terug.

Tip 12: Beloon jezelf
Als beginnend beoefenaar mag je je best een beloning in het vooruitzicht stellen om jezelf extra te motiveren. Zie die leuke extra’s als een soort zwembandjes: ze helpen je vooruit totdat je de slag te pakken hebt.

Hans Wanningen is schrijver en coach bij Zen.nl. Daarnaast werkt Hans als communicatie-adviseur bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). 

Getagged

2 thoughts on “12 tips voor meditatietrouw

  1. Marianne Wijnhamer-de Sterke schreef:

    Wat mij helpt is van tevoren een Qi Kung-oefenreeks doen, liefst buiten (evenals het mediteren). Ik doe dat inderdaad ’s morgens vroeg en voel het als een goed begin van de dag (meestal). Nu heb ik het voordeel van een eigen tuin, maar ’s zomers ga ik ook wel naar het strand. Het zal je verbazen hoe vaak je in Nederland lekker buiten kunt zitten, met wat dekenwerk in de winter.

  2. IntroBoeddha schreef:

    Bij mij helpt het ook om eerst wat lichaamsbeweging te doen (ik doe meestal pilates en yoga). Maar dan nog houd ik het mediteren niet lang vol… Blijven oefenen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: